Få senaste nytt om CUPRA genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev.
Få senaste nytt om CUPRA genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev.
En laddhybrid (e-HYBRID) är en bil som kan sägas ligga någonstans mellan en bensindriven och en helt eldriven bil. En e-Hybrid går att köra på enbart el, och energin i ett fulladdat batteri räcker för en körsträcka på ca 25-70 km. Kortare sträckor fungerar en e-HYBRID som en 100% eldriven bil och behöver då ingen bensin. Men till skillnad från en helt eldriven bil, kan en laddhybrid gå över till vanlig hybriddrift när batteriet är tomt. Att ladda e-HYBRID-batteriet minskar bränsleförbrukningen, men är inte ett måste.
P.g.a. batteriets storlek, kan det inte laddas fullt enbart med bilens generator. Det gör man i stället genom att ansluta bilen till ett industriuttag eller en laddningsstation. Det innovativa samspelet mellan elmotorn och förbränningsmotorn gör att man spar bränsle och sänker utsläppen – och samtidigt får man en helt sensationell körupplevelse.
På kortare resor går en laddhybrid oftast helt på el, när detta är vettigt, som t.ex. i stan. För maximal effektivitet i olika körsituationer, t.ex. vid långfärder eller snabb acceleration, utnyttjas den sammanlagda kraften från elmotorn och förbränningsmotorn. Om högspänningsbatteriet, som driver elmotorn, inte har någon laddning, använder bilen endast förbränningsmotorn.
Semi-hybrider, som inte laddas via kabel, använder elmotorn som en hjälp för förbränningsmotorn.
I hybrider är batteriet och elmotorn större än i semi-hybrider. I hybrider kan bilen drivas av elmotorn kortare sträckor, och batteriet kan laddas med hjälp av förbränningsmotorn eller bromsenergiåtervinning.
En laddhybrid kan laddas genom att man ansluter den till en laddpunkt hemma, eller till en allmän laddningsstation. Batteriet och elmotorn är större i en laddhybrid vilket gör att räckvidden på el blir betydligt längre. En laddhybrid erbjuder tillräcklig räckvidd på el för att många ska klara sin vanliga pendling till och från jobbet utsläppsfritt.
Tack vare elmotorn, kan föraren av en laddhybrid njuta av en nästan helt tyst resa i eldriftsläget, liksom av extra accelerationskraft (vridmoment).
Många som har en laddhybrid, klarar redan de flesta av sina resor i eldriftsläget, eftersom vardagsresorna oftast är kortare än 50 km. Beroende på elpriset, kan man göra betydande besparingar jämfört med en bil som drivs av en traditionell förbränningsmotor. Och med en laddhybrid behöver man inte oroa sig för räckvidden – om batteriet inte har tillräcklig laddning, träder istället bensinmotorn in helt automatiskt.
Denna kategori av bilar har också ekonomiska fördelar genom de direkta miljöbonusar och bidrag som finns för eldrivna fordon, och indirekt också genom de skattelättnader som de lägre CO2-utsläppen kan innebära.
De flesta användare laddar sina bilar nattetid via en laddbox som kan installeras i carporten eller garaget. Andra kan ladda sina bilar på jobbet eller vid allmänna laddningsstationer som blir allt fler hela tiden.
En laddhybrid kan laddas från ett eluttag, en laddbox eller en allmän laddningsstation. Maximal effekt från en laddhybrid erhålls vid ett fulladdat batteri, så möjligheten att ladda hemma eller på jobbet bör tas i beaktande. Det rekommenderas att du laddar din laddhybrid så ofta det går så att du kan utnyttja elmotorn så mycket som möjligt.
En laddhybrids räckvidd beror på hur stort högspänningsbatteriet är. När det gäller CUPRA, ligger räckvidden på ren eldrift mellan 50 och 60 km beroende på modell. Den totala räckvidden, i kombination med förbränningsmotorn, är naturligtvis mycket längre.
Räckvidden beror förstås också på modell, körstil, topografi och vägens beskaffenhet. Den största fördelen med en laddhybrid är att man alltid har en bensinmotor som reserv mellan laddningarna, så räckvidden blir knappast ett problem.
Laddningstiderna kan variera, bl.a. beroende på faktorer som utomhustemperaturen, batteritemperauren, vilken laddningsutrustning om används liksom batteriets och bilens skick. Specifika laddningstider finns angivna i de tekniska specifikationerna för de olika laddhybridmodellerna.
Med den vanliga laddningskabeln kan en laddhybrid laddas ur ett vanligt 3-poligt uttag. För kortare laddningstider kan man ansluta bilen till en laddningsstation eller laddbox. CUPRA CHARGER har en egen laddningskabel. För allmänna laddningsstationer behövs en laddningskabel för växelström med en ”Typ 2”-kontakt i bägge ändar. I tillägg till detta kan en laddhybrid även få en del av sin laddning via bromsenergiåtervinning.
8 år eller 160.000 km, beroende på vad som kommer först.
En yttre faktor som har stor inverkan på batteriets prestanda och kapacitet är temperaturen. Av denna orsak är det viktigt att man, speciellt vintertid, ”förkonditionerar” bilen under laddningsprocessen – alltså att man värmer upp batteriet och kupén, eller kyler ner dem på sommaren. På det här sättet sparar man inte bara energi som kan användas under färd, man vinner dessutom extra effektivitet från start genom att batteriet då redan håller rätt temperatur. Dessutom ser optimerade driftsstrategier i din il till att minimera temperaturens inverkan så mycket som möjligt. Förutom temperaturen, påverkas bilens räckvidd även av användarrelaterade faktorer, som körstil, last och hur mycket man använder klimatanläggningen.
5-dörrars CUPRA Leon (180 kW), CUPRA Leon Sportstourer (180 kW) och CUPRA Formentor (150 kW resp. 180 kW) kan alla fås som laddhybrider.
CUPRA Charger är en väggmonterad laddare, som du med fördel placerar i garaget och med vilken du enkelt och säkert kan ladda din bil. Dessutom har den internetuppkoppling vilket gör att du kan styra den på distans och få laddningsstatistik till din användarportal.
Dina fördelar med CUPRA Charger för laddning hemma::
Du kan laddad din elbil både på gatan, med Easy charging, och hemma, med CUPRA charger för att ladda batteriet snabbare eller via ett vanligt hushållsuttag.
CUPRA Charger finns i versionerna 1-fas resp. 3-fas för upp till 11 kW växelström.
CUPRA Charger Connect: Genom att ansluta till ditt internet hemma, får du också tillgång till fjärrstyrning.
CUPRA Charger Pro: Som CUPRA Charger Connect, men har dessutom en 3G-uppkoppling och en energimätare som gör att du kan mäta förbrukningen vid laddning.
Nej – alla CUPRA Chargers kan även användas för att ladda elbilar från andra tillverkare eftersom kontakten är anpassad för den europeiska marknaden.
Våra installationspartners ombesörjer också alla funktionstester och inspektioner som krävs enligt de lokala bestämmelserna. Om du skulle behöva andra tjänster, lämnar våra installationspartner dig gärna en individuell offert.
Om du skulle råka ut för något problem, kontakta oss omgående. Inom Europa når du oss på telefon till vår kundtjänst (+800-73273554) eller via e-post (cupra-seat-support@elli.eco) Utanför Europa kontaktar du närmaste återförsäljare. Vår kundtjänst tar hand om ditt problemet direkt eller kan sätta dig i kontakt med våra tekniker om så skulle behövas
Hårdvaran och den inledande installationen faktureras genom vår webbshop. Kunden får ett e-mail som visar innehållet i kundvagnen. Meddelandet innehåller också en länk som kunden använder för att bekräfta ordern. Här kan kunden välja betaltyp (t.ex. kreditkort, PayPal eller SEPA) och bekräfta sin betalning.
Oroa dig inte för var du ska ladda din elbil. Appen My CUPRA ger dig tillgång till fler än 200.000 (per juli 2021) allmänna laddningsstationer runt om i Europa. Via appen kan du även styra din hemmaladdare. Du får all information du behöver i en enda app: historik och laddningssessioner, fakturor... – allt du behöver göra är att prenumerera med ditt CUPRA ID.
Det är Elli – ett företag som ingår i Volkswagen-koncernen och sköter allt som rör laddning av elbilar – som ansvarar för appen.
Du kan ladda ner appen My CUPRA kostnadsfritt från App Store (iOS) eller Google Play (Android). För att kunna prenumerera, behöver du ange ditt CUPRA ID och bilens VIN-nummer.
Att gå med är kostnadsfritt, och sedan finns det tariffer med och utan fast månadsavgift och med olika priser per kWh. De olika tarifferna täcker in alla behov för olika användare, både om man kör mycket eller bara lite.
Nej, det finns inga speciella tariffer för laddning utomlands. Din tariff gäller på alla europeiska marknader där Elli har laddningsstationer.
Ett RFID-kort (ett radiofrekvens-ID) är ett kort som krävs för att kunna registrera sig. Du har möjlighet att beställa ett RFID-kort samtidigt som du prenumererar.
Du behöver också det här kortet för att aktivera din uppkopplade laddbox, och på många stationer även för att starta laddningen av bilen.
Det finns f.n. två möjligheter för att starta och avsluta laddning vid allmänna laddningspunkter. Alternativ 1: Du godkänner laddningssessionen med ditt RFID-kort (genom att hålla det mot kortläsaren på laddningspunkten). Om du startar en laddning med RFID-kortet måste du även avsluta den med RFID-kortet.
Alternativ 2: Du startar laddningssessionen via appen. Välj laddningspunkt, anslut laddningskabeln och klicka på ”Start charging” (Starta laddning). Efter ett par sekunder (beroende på din uppkopplingshastighet och laddpunktoperatörens servrar) påbörjas då laddningssessionen.
Kontrollera först detta:
Om inget av ovanstående löser problemet – kontakta din återförsäljare eller vår CUPRA CONNECT kundservice.
Om du inte registrerar och aktiverar CUPRA CONNECT-tjänsterna fullt ut, kan du endast använda lagstadgade tjänster (Public eCall).
Du kommer inte heller att ha tillgång till online-tjänsterna från Safety and Service, fjärråtkomst via appen eller till Infotainment online. Ditt Navi System+ kommer inte att ha navigation online, och ”Hola, hola” kommer endast att fungera med specifika röstkommandon.
CUPRA upprätthåller en databas med alla personuppgifter som kunderna tillhandahåller samt även annan information som krävs för att kunna erbjuda alla CUPRA CONNECT-tjänsterna, t.ex. data om bilen och geolokalisering. Alla data som skapas genom användandet av CUPRA CONNECT Services tillhör dig som kund. Användande av data är som sådant förbehållet ditt uttryckliga medgivande för detta.
Allt användande av data sker i överensstämmelse med EU:s Data Protection Regulation (”GDPR”). För mer information, se ”CUPRA CONNECT – sekretesspolicy”. Lägg märke till att alla data används uteslutande av CUPRA och dess distributions- och tjänstepartners. Data delas ej med tredje part i kommersiellt syfte, och oftast hålls uppgifterna anonyma (icke-anonyma data används endast då så krävs). I sådana fall behandlar CUPRA uppgifterna med tillämpande av strikta säkerhetsföreskrifter.
CUPRA CONNECT is available in Germany, Belgium, the Czech Republic, Denmark, Finland, Norway, Sweden, France, Great Britain, Ireland, Austria, Switzerland, Italy, Spain , Portugal, Poland, Hungary, Greece, Cyprus, the Netherlands, Luxembourg, Bulgaria, Romania, Croatia, Slovenia, Malta, the Slovak Republic, Andorra, Estonia, Latvia, Lithuania, Serbia, Albania, Macedonia, Bosnia Herzegovina, Ukraine and Gibraltar.
For GEN3 cars, CUPRA CONNECT is also available in Montenegro.
Så fort en sensor (som utlöser krockkudden, bältessträckaren) indikerar att en allvarlig olycka inträffat, upprättas automatiskt en förbindelse med larmcentralen/räddningstjänsten.
Dessutom skickas information om språkvalet för gränssnittet mellan människa och maskin (HMI), så att du alltid får hjälp på ditt eget språk, även när du befinner dig utomlands. Om ditt språk inte skulle finnas tillgängligt, kommer du att betjänas på engelska, var du än befinner dig.
Om du vill, kan vi stanna kvar i luren och prata med dig till dess att räddningstjänsten anländer till platsen. Kom ihåg att vi i normalfallet inte spårar din position. Dina uppgifter överförs endast i händelse av en olycka, och då för att garantera din säkerhet. Du kan även aktivera ett eCall-nödsamtal manuellt. Det gör man via modulen med 3 knappar, eller via infotainmentdisplayen i bilen.
Vägassistanssamtalet aktiveras alltid manuellt, men vid en mindre olycka (som inte överskrider tröskelvärdet för en olycka) visas ett popup-fönster med tre knappar (Aktivera nödsamtal, Aktivera vägassistanssamtal eller Avbryt). Vem som helst kan kontakta Vägassistansen genom att trycka på knappen i mitten på modulen med 3 knappar, eller i underavdelningen ”Telefon” i bilens meny.
När man aktiverar tjänsten Vägassistanssamtal, skickar din bil information om t.ex. mätarställning (km), varningslampor som tänts samt felmeddelanden så att operatören på CUPRA kan ge dig hjälp och smidigt hitta felet.
När det är aktiverat, delar Vägassistanssamtalet dessutom information om tid och plats (var bilen befinner sig), så att operatören vet hur man hittar dit. Detta är till hjälp om din bil har fått stopp i ett glest befolkat område och du själv inte vet exakt var du befinner dig.
Lägg märke till att alla data används uteslutande av CUPRA och dess distributions- och tjänstepartners. Data delas ej med tredje part i kommersiellt syfte, och oftast hålls uppgifterna anonyma (icke-anonyma data används endast då så krävs). I sådana fall behandlar CUPRA uppgifterna med beaktande av strikta säkerhetsföreskrifter.
När bilens infotainmentsystem påminner dig om en kommande översyn, får den serviceverkstad du valt (Preferred Service Partner, ”PSP”) ett meddelande om detta. Verkstaden tar då kontakt med dig via det kontaktsätt du valt (e-post eller telefon), för att boka in ett besök.
Om din bil befann sig på en plats med dålig nätverkstäckning, t.ex. i ett underjordiskt garage, kan dataöverföringen till servern ha misslyckats. I normala fall skickas bilens senaste parkeringsposition till servern så fort motorn stängs av.
När du aktiverar CONNECT, uppgraderas ditt Navi System+ så att det får tillgång till uppdaterad information online. Inga extra avgifter tillkommer – all dataförbrukning som navigationen använder ingår i CONNECT Service-paketet.
Följande tjänster ingår utan kostnad:
Tjänsten visar dig det totala antalet lediga parkeringsplatser på/i:
Den ger dig också information om:
Kontrollera först att din CUPRA har en aktiv internetuppkoppling och att den registreringskod du använder fortfarande är giltig (registreringskodens giltighetstid är 1 år). Om detta inte löser problemet, försök med att radera bilen i ditt ”Garage” och sedan lägga in bilen på nytt. Du kommer då att få en ny registreringskod som du matar in i bilen.
När du aktiverat CUPRA CONNECT blir röststyrningsassistenten "Hola Hola" bättre på att förstå naturligt tal (med Natural Language Control). Det gör att du kan ge dina kommandon på ett mer naturligt sätt, utan att behöva lära dig vissa specifika kommandon. Förutsatt att du har internetförbindelse, kan du:
Hola Hola låter dig också diktera dina SMS och e-postmeddelanden. För att diktera ett meddelande: Tryck på mikrofonknappen och tala precis som vanligt. När du är klar, kan du granska den skrivna texten och också ta bort eller skriva om den om du vill.
Natural Language Control för alla bilar (GEN3 och GEN4) har stöd för:
Natural Language Control för GEN4-bilar har dessutom stöd också för:
Du kan välja och byta mellan olika privatlägen via ”Service Management” och ”Control Centre” på infotainmentskärmen.
Om du blivit av med din enhet, kan du byta lösenord på My CUPRA ID-portalen via en annan enhet. Därefter krävs det nya lösenordet för att kunna använda CUPRA CONNECT-tjänster. För ytterligare säkerhet, kan man ändra i appens inställningar så att man måste skriva in lösenordet på nytt efter 5, 10 eller 15 minuters inaktivitet på kontot.
Kontrollera först att du har den senaste versionen av appen installerad på din smartphone. Gå in på Apple App Store eller Google Play Store och se om det kommit någon ny version, och installera den i så fall.
Om du ändå skulle ha problem med att logga in på ditt CUPRA CONNECT-konto, kan du gå till CUPRA ID-portalen och använda den e-postadress du angav när du registrerade dig, ditt användarnamn eller mobiltelefonnummer för att återställa ditt lösenord. Om problemet ändå skulle kvarstå, kontakta CUPRA Kundservice så hjälper vi dig.
Klicka här och läs våra vanliga frågor om CUPRA CONNECT GEN3 och upptäck allt du behöver veta.
Klicka här och läs våra vanliga frågor om CUPRA CONNECT GEN4 och upptäck allt du behöver veta.
När du laddar bilen med Plug & Charge behöver du bara ansluta laddningskabeln till bilen så startar laddningsprocessen automatiskt. Efter den första installationen behöver du inte längre använda något laddkort eller någon app när du laddar bilen vid en allmän laddningsstation. Observera dock att Plug & Charge ännu inte är tillgängligt på alla allmänna laddningsstationer.
Plug & Charge är till att börja med endast tillgängligt för bilar med CONNECT Gen 4.3.1 eller senare. Kontrollera med din återförsäljare om du är osäker.
För att använda Plug & Charge behöver du följande:
I vissa fall visas inte Plug & Charge-menyn i Connectivity-appen om bilen inte har programvaran 3.1. eller senare installerad. Om du ser alternativet Plug & Charge men har ett inkompatibelt fordon visas ett felmeddelande i appen som säger att fordonets programvara inte stöder Plug & Charge.
Först behöver du en laddningstariff som stödjer Plug & Charge. Med denna tariff kan du aktivera och installera Plug & Charge via dina anslutnings- eller laddningsleverantörsappar, t.ex. CUPRA Easy Charging & MyCUPRA.
När certifikatet har installerats visas Plug & Charge-omkopplaren under laddningsinställningarna i ditt fordon.
Ditt fordon behöver programvara 3.1 eller senare för att stödja Plug & Charge. Fordon med äldre mjukvara kommer att behöva uppdateras (ej tillgängligt ännu, informationen uppdateras vid ny info). Vissa fordon är berättigade till en ”over the air-uppdatering”, medan äldre modeller måste uppdateras på en verkstad.
Dessutom behöver du en laddningstariff som inkluderar Plug & Charge.
Efter en fabriksåterställning av fordonet, lägg det i djupsömn genom att hålla det låst och online i 15 minuter. Om din bil har nycklar ska du se till att de befinner sig minst 20 meter från bilen när den är i djupviloläge. Efter att du har tagit din bil från djupsömnen bör du kunna aktivera och installera Plug & Charge.
När du installerar Plug & Charge-certifikatet i bilen ska du se till att bilen är uppkopplad, har bra mottagning och inte är i sekretessläge.
Kontakta kundtjänst om problemet kvarstår.
Plug & Charge är ytterligare en autentiseringsmetod (som RFID-laddningskortet). Det innebär att det inte tillkommer några extra kostnader för att använda Plug & Charge.
Det behövs ingen särskild kabel för att använda Plug & Charge.
Beroende på servrarnas hastighet tar det cirka en minut att starta laddningen.
Kontakta kundtjänst och informera dem exakt om vilket felmeddelande du ser i din app.
För närvarande stöds Plug & Charge bla av:
En stationsoperatör måste stödja standarden DIN ISO 15 118 för att Plug & Charge ska fungera. Denna standard stöds för närvarande av Ionity, Shell, Arral, BP, Mer, Allego, E.ON Drive, Iberdrola och Enel. Fler operatörer kommer att anamma DIN ISO 15 118-standarden och kommer att stödja Plug & Charge i framtiden.
Om en viss publik laddningsstation inte är Plug & Charge-kompatibel, väntar bilen helt enkelt på RFID-kortet eller appens auktorisering.
Kontrollera först att laddningsstationen är kompatibel med Plug & Charge. Om du får problem vid en Plug & Charge-kompatibel laddningsstation, stäng av Plug & Charge-funktionen med hjälp av reglaget i laddningsinställningarna.
Försök sedan med följande steg:
Om ovanstående inte löser problemet, kontakta kundtjänst för ytterligare hjälp.
Håll mig uppdaterad om CUPRA