sv:Äga:CUPRA wheels and tyres SE/SV

Originalhjul

CUPRA Formentor copper sport black machined alloy wheels

SÄTTER ALLTID DIG I FÖRARSÄTET

Vi erbjuder originalhjul och däcklösningar som din CUPRA förtjänar. Kontakta oss så hittar vi rätt hjul till bil.

GREPPA VINTERN.

sommardäcksbyte i cupra verkstad

GREPPA VINTERN.

Upplev känslan av prestanda, kontroll och perfektion i körningen även under vinterhalvåret. Förutsatt att du har rätta greppet, förstås. Låt experterna på din Cupra skifta till vinterhjulen. De ser till att det blir rätt gjort och kontrollerar samtidigt att däcken är redo för dina vintervägar.

Upplev känslan av prestanda, kontroll och perfektion i körningen även under vinterhalvåret. Förutsatt att du har rätta greppet, förstås. Låt experterna på din Cupra skifta till vinterhjulen. De ser till att det blir rätt gjort och kontrollerar samtidigt att däcken är redo för dina vintervägar.

Se pris och boka här

SÄSONGS-FÖRVARING

cupra-formentor-dark-camouflage-with-couple

SÄSONGS-FÖRVARING

Att välja de lämpligaste däcken för varje säsong ger ökad prestanda, säkerhet, effektivitet och komfort, oavsett väderförhållandena.

Vi lagrar dina säsongsdäck åt dig och håller reda på deras skick och behov av byte.  Kontakta din lokala CUPRA Partner.

Att välja de lämpligaste däcken för varje säsong ger ökad prestanda, säkerhet, effektivitet och komfort, oavsett väderförhållandena.

Vi lagrar dina säsongsdäck åt dig och håller reda på deras skick och behov av byte.  Kontakta din lokala CUPRA Partner.

Hitta din CUPRA Partner

10 tips om dina däck


Från och med 15 april är det olagligt att köra på dubbdäck enligt svensk lag, så se till att byta till sommardäck i tid. Hur tidigt kan du då byta? Det finns inget krav att ha vinterdäck från och med 1 april.

Kör inte med dubbfria vinterdäck på sommaren! Det finns inget förbud mot det, men både vi och Transportstyrelsen avråder starkt. Gummiblandningen och mönstret på dubbfria vinterdäck är utvecklade för vinterväglag – på sommaren ger de försämrade köregenskaper och kan ge längre bromssträcka. Dessutom är det oekonomiskt eftersom vinterdäcken slits snabbare vid högre temperatur. Det finns alla anledningar att byta till riktiga sommardäck.


Från och med 1 december till 15 april är det lag att använda vinterdäck. Men tänk på att snön kan komma tidigare och att det redan från 1 oktober är tillåtet att köra på vinterdäck om det är eller ska bli vinterväglag.

Dubbdäcken ska bytas till sommardäck senast den 15 april. Odubbade friktionsdäck får du använda året runt men tänk på att köregenskaperna på sommarväglag försämras, framförallt blir bromssträckan avsevärt längre med de mjukare friktionsdäcken.


Det finns både nordiska och europeiska friktionsdäck. De nordiska är anpassade för vårt kallare klimat med mjukare gummiblandning, de europeiska är anpassade för väta och högre hastigheter.

Det existerar inget universaldäck som är tyst, har lågt rullmotstånd och samtidigt ger god bränsleekonomi på alla underlag. Så fundera på var du ska köra, vad det är för klimat och vilka andra förutsättningar som gäller.

Om du ska köra i miljöer där snö och is är mer regel än undantag är dubbdäck att föredra. Friktionsdäck är bra om du ska köra i en kommun/stad/land där det råder dubbdäcksförbud.

Tips: Kontrollera att däcken är godkända. De måste vara E-märkta (godkända för försäljning inom EU). Från 1 oktober år 2009 ska de också vara S-märkta (S står för sound och innebär att däcken uppfyller skärpta bullerkrav). Reservdäck och vinterdäck med dubbar behöver inte ha S-märkning.


Däcket slits olika beroende på körstil och hastighet. Tänk på att kolla däckets mönsterdjup innan du byter. Enligt svensk lag ska ett sommardäck minst ha 1,6 mm mönsterdjup. Vi rekommenderar dock att du börjar fundera på att byta däck redan när mönsterdjupet kommer nedåt 3 mm för att behålla bromsförmågan och vägegenskaperna.


Med tiden blir gummit hårt och greppet sämre. Vi rekommenderar att du inte har däck som är äldre än fem år. Det är lätt att se hur gamla däcken är: Leta efter texten DOT och en rad siffror på däcket (längst ned mot fälgen). De sista siffrorna visar tillverkningsvecka och år. Till exempel: DOT XX XX XXXX 1812. Däcket är tillverkat vecka 18 år 2012.


Däcken du köper ska vara anpassade för bilens vikt och hur fort bilen får köra. CUPRA har testat sig fram till vad som är optimalt för bilens väghållning och prestanda och vilka däck som bäst passar fälgarna. I bilens registreringsbevis står det vilken dimension däck och fälgar ska ha. Alla däck på bilen ska vara av samma typ, du får till exempel inte ha två sommardäck och två vinterdäck på bilen samtidigt. Du bör ha samma fabrikat på alla däck.

För bilar med fyrhjulsdrift: om skillnaden mellan däckens mönsterdjup är för stor, snurrar hjulen olika fort. Det kan leda till hög bränsleförbrukning och kostsamt slitage på drivlinan.

Enklaste sättet att se till att det blir rätt är att ta hjälp av experterna hos din  Volkswagenverkstad. De ser till att du får exakt rätt däck till din bil.


När din CUPRA lämnar fabriken är den utrustad med premiumdäck anpassade just för din bilmodell. Däcken kommer från våra samarbetspartners och vi rekommenderar att du väljer någon av dem när du ska köpa nya däck. Det lönar sig ofta eftersom däcken har lägre rullmotstånd och gummiblandningar som klarar många mil och ger bra bränsleekonomi.

Dessutom beter sig bilen som den ska i ett skarpt läge.

Så välj ett välkänt premiumdäck för din och dina medtrafikanters skull. Våra samarbetspartners är Bridgestone, Continental, Goodyear, Nokian och Pirelli.


Din CUPRA Partner hjälper dig att välja – och byta till – rätt däck. De kan också hjälpa dig med ett bromstest. Passa på att få fler saker gjorda när du ändå är inne, till exempel service eller reparation. Prata med din servicerådgivare när du bokar.


Någon vecka efter att du skiftat hjul bör du efterdra hjulskruvarna så att de sitter ordentligt. Be gärna din verkstad om hjälp. Kontrollera även lufttrycket då och då. Fel lufttryck påverkar köregenskaperna, bränsleförbrukningen och däckets livslängd på ett negativt sätt. Du hittar information om lufttryck för just din bil i instruktionsboken, i tankluckans insida eller på dörrstolpen vid förarplatsen.


Lagra däcken rätt så räcker de längre. Däck är känsliga för värme och solljus, därför är det mörkt, torrt och svalt som gäller. Däck på fälg lagrar du liggande, lösa däck stående.


Många av våra CUPRA Partners och servicepartners erbjuder däckhotell, ett extra smidigt sätt att lagra sommardäck och vinterdäck under säsongen som de inte används. Du slipper ödsla förrådsutrymme för däcken, du vet att de blir lagrade på rätt sätt, och du får dem smidigt och korrekt monterade när det är dags för skifte.


Se mer

FAQ’s


Rekommenderat däcktryck för din modell finns i din instruktionsbok.


Om trycket är för högt kommer däckens mittdel att få oproportionerligt kontakt med vägen, vilket ger ett ojämnt slitage på slitbanan.


Kontrollera däcktrycket minst en gång i månaden och inför varje längre resa. De flesta bensinstationer har mätutrustning. Om möjligt är det bäst att kontrollera trycket när däcken är kalla.


Däcken har i genomsnitt tappat 0,1 PSI tryck var tredje månad. Om trycket sjunker snabbare bör du kontakta din CUPRA Partner.


Det finns ingen specifik livslängd för ett däck. Din körstil, fordonets beskaffenhet eller däcktrycket påverkar slitaget. Du kan avsevärt förbättra däckens körsträcka genom att ta hand om den ordentligt. Passagerarbilsdäck bör bytas när de når ett mönsterdjup på 1,6 mm i ett av de mätbara spåren.


Information om detta hittar du i bilens tekniska dokumentation. Om du känner dig tveksam, vänd dig till din lokala CUPRA Partner.


Läs mer

UTFORSKA CUPRAS VÄRLD

Förstklassig assistans för dig och din CUPRA.

Helt bekymmersfritt.

Lär känna din CUPRA in i minsta detalj.